Po viac ako desiatich rokoch kosenia s benzínovou kosačkou som sa rozhodol pre zmenu. Dôvody boli jednoduché. Pôvodná benzínová kosačka zostarla a aj keď bola funkčná a svoje si odkosila, mala už isté známky opotrebovania (ako škrabance na šasi) a občas trochu strácala dych. A tak som si zaobstaral novú akumulátorovú kosačku Parkside PRMA 40-Li C1.
Prečo som benzínovú kosačku nahradil akumulátorovou?
Najprv vám však musím vysvetliť, prečo som sa rozhodol práve pre akumulátorovú kosačku.
Pri benzínovej kosačke ma začala unavovať starostlivosť o ňu. Neustále tankovanie benzínu do kanistra, výmena oleja a olejového filtra, občasný servis, aj keď pôvodný ročný servisný interval som už predĺžil na „niekoľko“ ročný. To všetko podľa mňa stálo zbytočné peniaze, najmä ak nie ste domáci kutil, čo si všetko opraví a zoservisuje sám.
Okrem toho sa mi 46 cm záber kosenia zdal na môj pozemok zbytočne veľký a takisto manipulácia s takmer 25 kilovou kosačkou nebola vždy úplne jednoduchá. Nehovoriac o tom, že delegovanie kosenia na iných členov rodiny bolo pri takejto váhe nevhodné.
A tak prišiel okamih, keď som sa so starou kosačkou rozlúčil a kúpil si novú. A keďže nie som fanúšik ťahania kábla za sebou, tak bolo jasné, že nová kosačka bude akumulátorová.
Široký výber akumulátorových kosačiek nájdete tu
Čo som od akumulátorovej kosačky očakával?
Očakával som jednoduchšiu manipuláciu s kosačkou a teda niečo menšie a výrazne ľahšie, ako som mal doteraz.
Cieľom bolo kúpiť kosačku so záberom plus mínus 40 cm, ktorá na jedno nabitie zvládne pokosiť cca 300 m2 trávnika a jej váha bude čo najnižšia. Pochopiteľne, dôležitá bola aj cena.
Po zmonitorovaní trhu bolo jasné, že pri akumulátorovej kosačke sa najviac oplatí ísť do modelu od výrobcu, ktorý ponúka širokú paletu záhradnej techniky aj nástrojov do dielne. Len tak dokážete efektívne využiť nabíjačku aj akumulátory. Ponuka modelov je pritom široká.
Porovnaním cien sa ukázalo, že kosačka Parkside (privátna značka obchodu Lidl) je azda jediná s vyššie uvedenými požadovanými parametrami (šírka záberu 40 cm, váha pod 15 kg, výdrž na 300 m2 trávnika) s cenou pod 200 euro. Do rozpočtu však nezabudnite pripočítať cenu nabíjačky a dvoch akumulátorov, celkovo sa s nimi cenovo priblížite k 300 eurám. Stále je to však cenovo výhodné oproti niektorým iným kosačkám. Navyše akumulátory aj nabíjačku použijete aj v inej záhradnej technike Parkside, ak už tieto veci používate, tak vás zaujíma už len cena kosačky.
Aku kosačka Parksde PRMA 40-Li C1 – Parametre
Čo presne som kúpil? Aké sú technické parametre kosačky Parkside PRMA 40-Li C1?
Šírka kosenia: cca 40 cm
Výška kosenia: 25 – 75 mm (7-stupňové nastavenie)
Objem koša na trávu: cca 50 l (+ mulčovací nadstavec)
Voľnobežné otáčky: 2900 – 3300 za minútu
Motor: bezkefkový
Režimy: ECO (minimálne otáčky) , AUTO (otáčky podľa aktuálnej potreby), TURBO (maximálne otáčky)
Nastavenie držiaka: 3 polohy
Váha: cca 12 kg (bez akumulátorov)
Rozmery: 142 x 47,8 x 103 cm
Akumulátory: 2 x 20V/4Ah (séria „X 20 V Team“)
Čas nabitia jedného akumulátora: cca 60 minút
Všetky parametre kosačky Parkside PRMA 40-Li C1 nájdete na stránke predajcu TU
Kosenie s Parkside PRMA 40-Li C1
Kosačka Parkside PRMA 40-Li C1 je nástupcom predchádzajúceho modelu s označením B3. Rozdiel, zdá sa, spočíva v tom, že predchádzajúci model mal dva možné režimy kosenia: AUTO a ECO. Model C1 pridal tretí režim TURBO.
Každý z režimov ponúka inú rýchlosť otáčok, kým ECO ich drží stabilne na najnižšej možnej úrovni (2900 ot./min) a TURBO zase na najvyššej (3300 ot./min), tak AUTO je program, ktorý upravuje otáčky podľa toho čo kosíte. Čím ťažší terén tým vyššie otáčky.
Pred kosením – skladanie po vybalení
Začnem však od začiatku. Kosačka prišla v jednej pomerne malej krabici, z ktorej okrem návodu vytiahnete štyri veci. Malé vrecko s potrebnými šróbmi, zberný kôš, samotnú kosačku a držiakové nadstavce. Mulčovací nadstavec je nasadený priamo v kosačke. Pred založením zberného koša ho musíte najprv vybrať.
Samotné zloženie mi nezabralo ani dvadsať minút, pričom viac než polovicu času som strávil obzeraním kosačky a jej detailov. Takže vlastne pár minút po doručení môžete kosiť.
Ovládanie a kosenie
Ja som kosil trávnik po troch týždňoch, takže ako vidno na obrázkoch tráva bola už pekne vysoká. Celkový rozmer trávnika bol cca 300 m2 a na úvod som zvolil výšku kosenia 4,5 cm.
Samotná voľba výšky kosenia je veľmi jednoduchá, keďže pomocou páky nastavíte výšku kosačky. Kdeže sú tie časy keď bolo potrebné dvíhať kosačku pri každom kolese zvlášť.
Po zasunutí akumulátorov a aj bezpečnostného kľúča (nedá sa pomýliť vďaka malej ryhe, ktorá vás navedie), stačí stlačiť gombík, pritiahnuť držadlo a motor sa s malým (asi sekundovým) oneskorením rozbehne.
Hneď na úvod ma príjemne prekvapili dve veci. Motor je pochopiteľne oveľa tichší ako ten benzínový a kosačka je naozaj ľahká. Pri tlačení necítite skoro žiadny odpor, zákruty či komplikovanejšie miesta idú oveľa ľahšie pokosiť ako predtým. Rozdiel temer 12 kilogramov sa proste musí prejaviť.
Táto akumulátorová kosačka pritom patrí k tým väčším, no napriek tomu s ňou môže kosiť aj staršie dieťa alebo manželka.
Asi najväčšie obavy som mal z toho, či mi vydrží batéria na pokosenie celého trávnika. Najmä keď bol po dlhšom období nekosenia dosť zanedbaný. Navyše som kosenie začínal s jedným plne nabitým akumulátorom, druhý bol nabitý len zhruba z dvoch tretín.
Trávnik som však pokosil úplne celý a batérie som ani zďaleka nevybil. Tá na začiatku plná zostala do polovice nabitá, tá druhá prišla zhruba o tretinu nabitia. Bol som teda úplne spokojný, keďže som používal režim AUTO a občas kosačka naozaj používala plný výkon.
Zdá sa, a vyskúšam to nabudúce, že aj pri kosení v režime TURBO nevybijete celú batériu pri trávniku cca 300 m2. A pri režime ECO asi zvládnete aj rovinatých päťsto metrov štvorcových.
Na držadle vidíte v akom stave batérie máte, rovnako tam máte tlačidlo na prepínanie jednotlivých režimov. Kosačka na prepnutie režimu reaguje hneď.
Zberný kôš má 50 litrov a vysypal som ho dvakrát, pričom má aj signalizáciu keď je naplnený, čo je celkom užitočná funkcia. Okrem toho je k dispozícii aj mulčovací nadstavec, ale ten som zatiaľ nepoužil.
Skladovanie
Skladovanie kosačky je opäť lepšie ako pri benzínovej. Vzhľadom na rozmery a možnosť jednoducho poskladať držadlá zaberá menej miesta. Vďaka nízkej váhe a ergonomickému držadlu ju ľahko prenesiete a nie ste odkázaný len na voľnú cestu pre kolieska.
Kúpil by som si akumulátorovú kosačku znova?
Prvé dojmy z kosenia mám naozaj pozitívne. Ľahkosť pri jej skladaní som očakával, avšak jej váha a jednoduchá manipulácia ma úplne očarili.
Najväčšie obavy, či akumulátory budú stačiť, boli rýchlo rozptýlené. S plne nabitými akumulátormi by som si trúfol aj na trávnik cez 500 m2. Najmä ak kosíte v pravidelných intervaloch a kosačka nemusí ísť na plný výkon.
Uvidíme po čase ako sa bude správať šasi z plastu, ktoré je predsa len asi menej pevné ako zvyčajné kovové na benzínových kosačkách. Tam mi však prekážalo, že tráva a vlhkosť po chvíle začala ničiť vrchný náter, ktorý sa odlupoval. To sa mi pri kosačke Parkside nestane určite.
Kosačku budem naďalej používať a testovať pri rôznej záťaži, podmienkach a v rôznych režimoch a priebežne vám dám vedieť, ako sa správa. Zatiaľ som veľmi spokojný.
Široký výber akumulátorových kosačiek nájdete tu
Plusy a mínusy aku kosačky Parkside PRMA 40-Li C1
Pozitíva
+ tichý bezkefkový motor
+ nízka hmotnosť a ľahká manipulácia
+ výdrž akumulátorov
+ kompatibilita akumulátorov s ostatnou technikou do záhrady a dieľne
+ cena
Negatíva
– akumulátory a nabíjačku treba kupovať zvlášť
Testovanú akumulátorovú kosačku Parkside PRMA 40-Li C1 si môžete kúpiť tu.
Pridaj komentár